Termin: 17 stycznia – 5 marca 2017
Krzysztof M. BEDNARSKI
Tomasz BOGUSŁAWSKI
Maciej BUSZEWICZ
Roman CIEŚLEWICZ
Andrzej CZECZOT
Jerzy CZERNIAWSKI
Eugeniusz GET STANKIEWICZ
Mieczysław GÓROWSKI
Cezary KIELAR
Andrzej KLIMOWSKI
Jerzy KRECHOWICZ
Krystian LUPA
Grzegorz MARSZAŁEK
Bogna OTTO-WĘGRZYN
Andrzej PĄGOWSKI
Wiktor SADOWSKI
Jan SAWKA
Franciszek STAROWIEYSKI
Piotr STOLARCZYK
Rosław SZAYBO
Waldemar ŚWIERZY
Elżbieta WERNIO
Wojciech ZANIEWSKI
Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) i Bruno Schulz należą do grona największych, najoryginalniejszych twórców XX wieku. Zajmowali się literaturą i sztuką. Wywarli ogromny wpływ na rozwój polskiego teatru i sztuk wizualnych.
Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885-1939) napisał dramaty „Szewcy”, „Karaluchy”, „Tumor Mózgowicz”, „Kurka wodna”, „Matka”, „W małym dworku”, „Jan Maciej Karol Wścieklica”, „Nowe Wyzwolenie”, „Panna Tutli-Putli”, „Oni”, „Sonata Belzebuba”, „Gyubar Wahazar”, „Wariat i zakonnica”, powieści „622 upadki Bunga, czyli Demoniczna Kobieta”, „Pożegnanie jesieni”, „Nienasycenie” oraz traktaty: „Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia”, „Wstęp do Teorii Czystej Formy w teatrze”. Założyciel Firmy Portretowej S.I. Witkiewicz. Teatr traktował jako miejsce, w którym można „zapomnieć kompletnie o życiu i nie zwracać uwagi na żadne życiowe konsekwencje tego, co się dzieje na scenie w danej chwili, w stosunku do tego, co ma się dziać w chwili następnej”.
Bruno Schulz (1892-1942) traktował twórczość plastyczną za dopełnienie literackiej. Wiele rysunków i grafik powstało jako ilustracje do jego poetyckiej prozy: „Sklepów cynamonowych” i „Sanatorium Pod Klepsydrą”. Zawarł w nich metaforyczną interpretację rzeczywistości, stworzył jej nową, mityczną realność. Znaczący wpływ na jego twórczość miały sny, wspomnienia z dzieciństwa, rozległa wyobraźnia, magia.
Plakaty do inscenizacji ich dramatów i prozy projektowali najwybitniejsi polscy graficy. Część z nich prezentowana jest na wystawie „O, Witkacy! O, Schulz!”, otwierającej trzeci sezon działalności naszej Galerii Plakatu Teatralnego. Wyróżnia je intrygująca forma plastyczna oraz zaskakujące, nowatorskie komentarze i interpretacje spektakli, które wzbudzały i nadal wzbudzają ogromne zainteresowanie publiczności i ludzi teatru. One w fascynujący, oryginalny sposób, poprzez odważne i różnorodne symbole, rozwijają przesłania Witkacego i Schulza. Często autorzy plakatów przewrotnie ukazują idee dramatów Witkacego, komentują je poprzez pryzmat anegdoty literackiej, współczesnych wydarzeń społecznych i artystycznych. Plakaty do spektakli Witkacego i Schulza to dzieła sztuki wyróżniające się intensywną, sugestywną siłą wyrazu.